Fri Sept. 10, 2021
20:30

Michael Mantler 'Concertos' (A)

Michael Mantler: compositions, trumpet (Soloist)

Janus Ensemble directed by Christoph Cech
Annegret Bauerle: flute
Peter Tavernaro: oboe
David Lehner: clarinet
Fabian Rucker: bass clarinet
Christoph Walder: horn
Alois Eberl: trombone (Soloist)
Simon Teurezbacher: tuba
Joanna Lewis, Tomas Novak: violins
Gerhard Marschner: viola
Arne Kircher: cello
Tibor Kövesdi: bass
David Dornig: guitar (Soloist)
Max Kanzler: mallets (Soloist)
David Helbock: piano (Soloist)
Jakob Gnigler: tenor saxophone (Soloist)
Christoph Cech: conductions, drums (Soloist)

Program
Trumpet / Guitar / Saxophone / MarimbaVibe / Trombone / Piano / Percussion

Sorry this part has no English translation

Die Concertos wurden November 2, 2007 beim Jazzfest Berlin uraufgeführt und dann (Studio Aufnahmen) von ECM 2008 auf CD veröffentlicht. Seither nie wieder aufgeführt.

Not intended as solo concertos in a strict, classical sense, these compositions, even though perhaps technically difficult, were not conceived as primarily virtuosic gymnastics, and therefore do not ask the near-impossible from the soloists just for the sake of demonstrating technical prowess. I prefer to simply think of them as pieces of music, some completely notated, some involving improvisation, that happen to feature the unique sound of a particular instrument combined with the individuality of the soloists.

In a way, some forty years later, these concertos represent a return to as well as a re-thinking of the original concept of my work with the Jazz Composer's Orchestra, the soloists now from contemporary new music (non-improvising) as well as from new jazz and rock (improvising/ freely interpreting), supported by a classical, though musically flexible, chamber ensemble. (Michael Mantler)

Combining musical materials and characters – interrelating, juxtaposing and condensing them into a complex whole – always implies, whether deliberately or not, drawing up something akin to a picture of the world. A reflection, a counter-image, a draft, a vision ... How does one view this world when, like Michael Mantler, one was born in Vienna, grew up there with classical and modern music, moved to New York at the age of 19, found oneself suddenly plunged into America's jazz avant-garde and inscribed a large circle by returning to Europe? Mantler is truly nowhere at home, a drifter seasoned in the role of creative outsider, uniting the perspective of two continents and two cultures. He views music from the twin vantage points of the elaborated European tradition and the American rebellion in jazz – a rebellion that sought to topple every convention applicable to date. (Bert Noglik)

Das JANUS Ensemble wurde 1996 mit der Intention gegründet, ausschließlich für das Ensemble komponierte Werke vor allem der jüngeren und jüngsten österreichischen Komponistengeneration zu interpretieren. Seit damals haben Christoph Cech und seine Mitstreiter eine Vielzahl an Werken aus der Taufe gehoben und einem internationalen Publikum erfolgreich präsentiert. Musikalische Grundgedanken sind die intensive Auseinandersetzung mit den Werken, mehr Probenarbeit und dadurch ein der Schnelllebigkeit der „Neuen Musik“ – Praxis entgegenwirkendes, mehr Tiefe und gleichzeitig Transparenz zulassendes Musizieren. Weitere Spezialitäten des Ensembles sind die Vielseitigkeit seiner Musiker, die neben ihren Karrieren als Interpretierende auch den Spiel- und Kommunikationsformen der Improvisation offen gegenüberstehen und die Kombination der Liveaufführungen mit elektroakustischen Räumen – vom Ensemble „Rooming“ genannt – die eine das Konzert bereichernde spezielle Klanglichkeit ermöglichen. (Pressetext)